• +31(0)76-888-1169
  • info@wim4you.nl
  • Wilgenlaan 113,Etten-Leur,
    Noord-Brabant, NL

Whaaaaat?

OK wat is een UX oftwel user experience en wat is dan in godsnaam een UX manager? Even terug in de tijd. Vroeger, de digitale stone-age, was een bedrijf al blij met een website die werkte. (Hoezee). 

Echter, vroeger is dood, welkom in het nu. Een bezoeker/gebruiker van een website of applicatie is verwent. Waarom? Een bezoeker verwacht dat alles intuitief verloopt op de website. Geen bugs, geen rare knoppen, geen raar onvoorspelbaar gedrag van een web applicatie. Alleen is nu de vraag hoe dit te bereiken. Jij als startende ondernemer hebt een briljant, mischien wel uniek, idee. Of je hebt al een bestaande goedlopende onderneming, maar de inkomsten lopen terug omdat concurrenten het beter blijken te gaan doen. Hoe komt dit? Hoe dit komt is natuurlijk koffiedik kijken. Maar een aantal punten.

De definitie.

User experience verwijst naar de emoties die je product, systeem, site of service oproept bij een gebruiker. Het omvat de praktische, ervaringsgerichte, affectieve, zinvolle en waardevolle aspecten van mens-computer interactie en product ownership. Daarnaast is het ook iemands perceptie van systeem-aspecten zoals bruikbaarheid, gebruiksgemak en efficiĆ«ntie. User experience is subjectief van aard. Het gaat om individuele perceptie. Gebruikerservaring is dynamisch het past zich voortdurend aan door de tijd door veranderende omstandigheden gebruik en wijziging van de individuele systemen en de bredere gebruikscontext waarin ze kunnen worden gevonden.

Belangrijk?

Dat hangt ervan af. De basis van UX is altijd belangrijk. Duidelijkheid in de layout voorkomt bijv fouten die een gebruiker kan maken. Hoe duidelijker en intuitiever de applicatie werkt hoe minder fouten, onderhoud en uitleg er nodig is. Dit werd vroeger nogal eens onderkent (Denk aan bijv SAP. Een groot log pakket, en uitermate gebruikersonvriendelijk). Wil je een doelgroep bereiken die, zodra ze de eerste keer je applicatie gebruiken, niet gelijk afhaken, dan is de UX uitermate belangrijk. Heb je echter een complexe applicatie welke training vereist, dan moet de UX hierop afgestemt zijn. Belangrijk is inzichtelijk te maken om welke doelgroep het gaat. Immers een bol.com bezoeker zal een andere indruk verwachten dan bijv een technisch tekenaar welke een CAD programma gebruikt. De eerste verwacht met een minimaal aantal klikken en data-invoer binnen 60 seconden klaar te zijn, terwijl de CAD tekenaar weken aan een tekening kan besteden. Conclusie: UX is een vak apart. De developer/techneut onder ons vindt het prima wanneer de applicatie werkt en voldoet aan de door de klant gestelde criteria. De ux designer/manager daarentegen is eigenlijk nooit tevereden. Deze wil nl continu de UX bijschaven zodat de gebruiker stapje voor stapje steeds intuitiever en sneller met de applicatie om kan gaan. 

10+1 regels voor een goede user experience.

  1. Stel de eindgebruiker voorop.
  2. Het resultaat telt, niet de middelen.
  3. Simplicity. KISS (keep it simpy and stupid, so even a fool can use it.).
  4. Als een help document nodig en de gebruiker eindigt met het lezen van forums, help files etc. Dan zou het design weleens verkeerd kunnen zijn.
  5. Duidelijke beknopte richtlijnen in de applicatie helpen de gebruiker.
  6. Uniek zijn is belangrijk. Maar consistent is zeker zo belangrijk. 
  7. Tijd is geld. Dit geld ook voor de bezoeker. 
  8. Houd gebruikers niet in het donker. Wees duidelijk betreffende aanpassingen, veranderingen.
  9. Bouw het voor de mens niet voor de machine. Houd altijd in gedachten dat uiteindelijk de mens je applicatie gaat bedienen. Of het nu via de mobiel, tablet of pc is, de gebruiker is uiteindelijk het doel.
  10. Continuos improvement. Wees niet lui. Blijf contu je produkt verbeteren, luister naar de gebruiker. Probeer zoveel mogelijk feedback te vergaren. Vaak is het eerste concept voor veel verbeteringen vatbaar. Dat weet je pas als je weet wat er leeft onder je gebruikers. 
  11. Meten is weten. Als je weet waar een gebruiker mee worstelt en wat wel goed gaat, kun je je applicatie beetje bij beetje bijschaven tot een ultieme user experience, tevreden gebruiker, meer omzet, minder gezeik, etc... 

 Tot slot:

Als je dit design leuk vind: http://www.theworldsworstwebsiteever.com/ .... Raad ik je aan om een psychiater te bezoeken.